Türkiye'de Lojistik Köyler

      Lojistik köy kavramı, ulusal veya uluslararası düzeydeki nakliye,lojistik ve eşya dağılımı ile ilgili tüm faaliyetlerin muhtelif işleticiler tarafından yürütüldüğü belirli bir bölgedir.Avrupa ve Amerika kıtalarında yaygın olarak kurulmuş bir çok lojistik köy mevcuttur.Ben ve arkadaşlarım Elif ve Nurullah'la İÜ Lojistik Kulübünün düzenlediği "Hayallere Yol Açtık" proje yarışmasına Türkiye'de Planladığımız 15 Farklı Lokasyonda Lojistik Köy Projesi ile "Proje Destek Ödülü"nün sahibi olduk.Sizlerle bu projemizi paylaşmak istedim.



       15 FARKLI LOKASYON

Türkiye’nin lojistik sektörüne büyük katkı sağlayacağını düşündüğümüz lojistik köyleri seçerken en önemli faktör olarak ihracat ve ithalatın yoğun ve sınır bölgelerine yakınlığı dikkate aldık.Lojistik köyler,belirlediğimiz illere en fazla 40 km uzaklıkta ya da önemli saydığımız ilçelerin merkezlerinde yer almaktadır. Ayrıca mümkün olduğunca farklı birçok taşıma moduna (karayolu,denizyolu,demiryolu ve havayolu) erişebilirliği ön planda tuttuk.Sonuç olarak aşağıdaki lokasyonları belirledik.
1.Edirne/Kapıkule
2.Tekirdağ/Çorlu
3.İzmit/Gebze
4.Bursa/Gemlik
5.Manisa
6.Eskişehir
7.Denizli
8.Konya
9.Antalya
10.Yozgat
11.Hatay/İskenderun
12.Mardin
13.Kars
14.Trabzon
15.Malatya

Türkiye için planladığımız lojistik köylerin önemli özelliklerinden birisi birbirleriyle bağlantı halinde olmalarıydı.Amacımız Türkiye’nin herhangi bir yerinde üretilen nihai ürünlerin ihracatını gerçekleştirileceği noktaya veya ithalatı yapılan ürünlerin Türkiye içinde ulaşacağı noktaya kolayca ulaştırılmasını sağlamaktı.Öncelikle ülkemizin dış dünyaya açıldığı noktalar olan Edirne,Trabzon,Kars,Mardin ve İskenderun illerini belirledik.Bu noktalarda ihracat ve ithalatın niteliklerine yönelik lojistik köy birimlerinin ,bunlar;konteynır alanı,kapalı depo alanları,soğuk hava depoları ve sıvı madde depoları,alanlarını belirledik.Örneğin; Petrol ithalatını Mardin Lojistik Köyüne planladığımızdan bu köyde akaryakıt tanklarının kapasitesinin fazla olması gerektiğine karar verdik.Ayrıca diğer köyleri de bu amaçla planladık.Dış dünya açılan noktalar dışında, iç transferlerin yapılacağı önemli noktalar olarak Yozgat,Malatya,Konya,Eskişehir ve Bursa/Gemlik ’ği  belirledik.İç noktaları seçerken bu lojistik köylerin diğer köylerle en az dört(4) bağlantısının olması kısıtını koyduk.Özellikle bölgeleri birbirine bağlayan sınırlarda olması kısıtını da ekledik.Marmara Bölgesinin İç Anadolu’ya dağılımını Bursa/Gemlik köyü,Ege’ye ve Akdeniz’e Eskişehir köyü,Akdeniz’i İç Anadolu’ya Konya köyü,Marmara ve Ege Bölgesi hariç diğer bölgelere Yozgat köyü,İç Anadolu’yu Güneydoğu’ya bağlayan Malatya köyü olmuştur.Özellikle Yozgat Lojistik Köyü bazı noktalara dolaylı da olsa bütün köylerle bağlantıları olduğundan önemi büyüktür.

LOJİSTİK KÖYLERİN DEPOLAMA ÇEŞİTLERİ

Lojistik Köylerde taşınan ürünün çeşitliliğine göre depolama alanları belirledik.Bunlar konteynırların depolandığı alanlar,ürünlerin kapalı bir alanda depolanmasına olanak veren antrepolar,meyve ve sebzelerin ömrünü ve tazeliğini uzatmaya yönelik soğuk hava depoları ve lpg,akaryakıt,kimyasal sıvı ve diğer sıvıların muhafaza edildiği tankerlerdir.Birbirinden farklı özellikteki bu depoların alanları her bir lojistik köyde m2 cinsinden farklılık göstermektedir ve bu farklılığın en büyük nedeni her bölgede farklı ihracat ve ithalat ürünlerinin bulunmasıdır.Örneğin; Antalya için planladığımız köyde soğuk hava depolarının metrekarece büyük olması beklenirken,Mardin köyünde akaryakıt depolarının daha fazla olması gerekmektedir.Ayrıca bu depolama çeşitlerine kendi bakış açımızı koyarak ergonomiye önem verip tekrar inceledik.
A.Antrepolar
B.Konteyner Depolama Alanı
C.Soğuk Hava Depoları
D.Sıvı Depolama(Petrol,Doğalgaz,Kimyasal Atık)

BİLİŞİM YÖNÜNDEN LOJİSTİK KÖYLER

Lojistik köylerin bilişim yönünden de mutlaka gelişmiş olmasını planladık.Lojistik şirketlerinin bir başka sorunlarından biri olan araç takip sistemini kolaylaştıracak bir yöntem düşündük.Sistem basit bir entegrasyon yöntemiyle gerçekleşiyor.Lojistik köylerin girişlerinde plaka tanımlama sistemi yardımıyla giriş yapan araçların plaka verileri köy işletmesi veritabanında kayıt altına alınıyor.Kayıt altına alınan plaka verileri anlaşma yapılan lojistik şirketlerinin veritabanına gönderiliyor.Şirketlere gelen plaka verileri kendi sistemlerinde görülerek araçlarının takibini kolaylaştırıyor.

LOJİSTİK KÖYLERİN PAZARLANABİLİRLİĞİ
Türkiye’de planladığımız lojistik köylerin kullanımı açısından lojistik ve diğer sektördeki şirketlere sağlayacağı avantajların olması gerekmektedir.Çünkü lojistik köy kavramı geçici değildir.Lojistik köylerin pazarlanabilirlik açısından incelediğimizde iki yöntemi irdelemek istedik.Bunlardan biri çapraz sevkiyat yönteminin potansiyel müşterilere anlatılmasıdır. Çapraz sevkiyatta kamyonlarla taşınan ürünlerin belirli bir yerde doğrudan çıkış kapısına yönlendirilerek  ya da kısa bir süreliğine ,ki bu süre yirmi dört saat olarak belirlenmiştir ,bir başka kamyona yüklenerek malzemelerin sevk edilmesidir.Lojistik köyler bu sevkiyatın yapılabileceği en iyi yer seçimi olarak hem tedarikçilere hem de lojistik firmalarına anlatılmalıdır.Örneğin, dünyanın en büyük perakendecisi Wal-Mart’ın lojistik başarısının temelinde çapraz sevkiyat sistemi yatmaktadır.Ayrıca Toyota ve Mitsubishi de bu sistemden yararlanmaktadır.Lojistik köylerde planladığımız antrepolarda çift kapılı sistemde bu yönteme yardımcı olacaktır.Bir diğer yöntem ise kırbaç etkisinin lojistik köyler yardımıyla azaltılmasıdır.Kamçı etkisi tedarik zincirinde yer alan birimlerde ,müşteriler,perakendeci, üretici ve hammadde sağlayıcısı,ortaya çıkan aksaklıklar tüm zinciri aşırı stok birikimine,aşırı sipariş seviyelerine neden olarak maliyetler artmakta ve verimlilik düşmektedir.Lojistik köyler oluşan stok birikimine ve yüksek siparişleri karşılama konusunda depolama kolaylığı sağlayarak zincirde yaşanan olumsuz etkileri bir süreliğine azaltacaktır.Böylece herhangi bir birimde yaşanan olumsuzluk zincirdeki diğer halkalara az etkiyecektir.
A.Çapraz Sevkiyat Yöntemi

B.Kırbaç Etkisi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder